Usprawnienia
Niestety od lat nie aktualizowałem tej podstrony i obecne usprawnienia ewoluowały a nie ma tego na stronie.

Automatyczna olejarka łańcucha

Wersja pierwsza na elektromagnesie i regulacji kurkiem.

Zaczynając od początku układu pod prawym boczkiem znalazła miejsce 0,2 litrowa buteleczka do której dna domontowałem wężyk. Książka serwisowa zaleca do smarowania łańcucha olejów przekładniowych 80-90W, ale wcale nie trzeba kupować oleju w tej roli sprawdzi się wystarczająco przepracowany silnikowy zlany z wierzchu (zwłaszcza przy częstotliwości zmian w singlach narzuconej przez Hondę). Lepkość przekładniowego 80W odpowiada silnikowemu 10W-40.

Dalej wężem olej płynie na drugą stronę motocykla. Póżniej puściłem go drugą możliwością z sąsiedztwem rury wydechowej.

W wolnej przestrzeni pod air-boxem umieściłem elektrozawór 12V włoskiej produkcji pochodzący prawdopodobnie z samochodu Mazdy. Uwaga na drgania które łatwo mogą zniszczyć całą konstrukcję, elektrozawór przynitowałem, a nakrętka ma podłożoną podkładkę sprężynującą, nie dało się tego zamontować niżej ze względu na ruchy łańcucha. Ścisk akwarystyczny do regulacji wydatku oleju nie sprawdził się, zastąpiłem go zaworkiem akwarystycznym (najlepsze będzie coś metalowego). To jedyne części układu widoczne z zewnątrz wszystko inne udało się pochować.

Do łańcucha olej jest doprowadzany sztywną mosiężną rurką 4mm ułożoną tak by z niczym nie kolidowała. Języczek z opaski zaciskowej nie okazał się trwały ale całość bez niego i tak działa jak należy. Sposób podawania oleju możne powodować wątpliwości czy czasem na łańcuchu nie znajdą się krople które następnie intensywnie drgający łańcuch zrzuci ale oglądnięcie spodu wahacza rozwiewa te obawy. (Zdjęcie było robione zaraz po montażu obecnie rolki i zęby są równomiernie nasmarowane na całej powierzchni współpracy. )

Prościutkie sterowanie włącza smarowanie tylko gdy włączona jest stacyjka i wbity dowolny bieg. (31kB)(27kB)
Oporniki 8,2 ohma są zamontowane w celu zmniejszenia grzania cewki zaworu i przy okazji spadł pobór prądu z 5 do 2,8W może i będzie się przez to wyłączała przy chwilowym bardzo niskim napięciu ale w niczym to nie przeszkadza, pobór prądu na luzie to 15,6 mA.

No i teraz najlepsze koszt wykonania wyniósł mnie 10 zł za elektrozawór, 1,4 zł za zaworek akwariowy i 2 zł obudowa elektroniki bo reszta się znalazła w domu przy cenie nowego napędu 460 zł opłacaloność jest wielokrotna bo stałe nasmarowanie łańcucha napewno zwiększy jego żywotność więcej jak o 3%...

Wersja druga na pompce i regulacji z kierownicy.

Po objeżdżeniu pierwszej wersji zrobiłem drugą mniej problematyczną.
Za zasobnik oleju posłużył zbiorniczek wyrównawczy płynu sprzęgłowego samochodu Łada a jego zakrętka z czujnikiem poziomu pochodzi od zbiorniczka płynu hamulcowego.

Rolę elektromagnesu i zaworka przejęła elektryczna pompa oleju od dwusuwowego skuterka Peugeot, pompka ma solidną metalową obudowę więc mogła wylądować na wahaczu. Wraz z pompką dostałem oryginalny filterek oleju który też wykorzystałem.
Testowałem podawanie oleju z obu stron tylnej zębatki ale ze względu na problematyczność (prowadnica łańcucha utrudnia mocowanie) mam tylko jedną rurkę (trzeba o niej pamiętać przy regulacji naciągu łańcucha i demontażu koła).

Pompka po podaniu na nią krótkiego impulsu pompuje małą dawkę oleju (na jedną kroplę trzeba ok 5 włączeń) tak więc do sterowania konieczny był układ czasowy z regulacją, umieściłem go na kierownicy. Na obudowie znalazły się potencjometr do regulacji, włącznik i dwie kontrolki jedna sygnalizuje włączenie (oraz sprawność obwodu pompki) przygasa ona w momencie generowania impulsu i drugą sygnalizującą rezerwę oleju w zbiorniczku.

Schemat sterownika prezentuje się tak (nie zawiera kotrolki rezerwy, rezystora oznaczonego literą X może nie być ogranicza on prąd podawany na cewkę pompki):
Zasilanie trzeba wpiąść po stacyjce, w Hondach jest to przewód czarny, zielony to masa a kontrolka luzu jasnozielony z czerwonym paskiem.

Wygląda na to że zamieniłem na schemacie miejscami opornik 3,3kohm z opornikiem 82kohm oraz potencjometrem 460kohm.


Elementy:
- timer 555
- tranzystor NPN 1A np BD139
- 3 diody prostownicze małej mocy
- kondensator elektrolityczny 220uF/16V i ceramiczny 10nF
- potencjometr 460 kohm + gałka
- rezystory małej mocy: 560ohm, 1kohm, 3,3kohm, 82kohm
- LED zielona
- włącznik on-off
- konektory potrzebne do nowego odcinka instalacji i wpięcia w oryginalną

Koszt używanej pompki wynosi 30-50zł, podzespołów elektronicznych 5-10zł.
Zastosowanie pompki ma także tą zaletę że niezależnie od temperatury ilość podawanego oleju jest zależna tylko od ustawienia gałki potencjometru.
Poprawa osłonięcia łańcucha
XL 600 R ma trochę niedopracowaną osłonę łańcucha żeby temu zaradzić wystarczy kawałek gumy pozyskanej ze starej dętki i już woda deszczowa i błoto nie lądują bezpośrednio na łańcuch. W XL 600 RM zrobiłem podobnie tylko tam jeszcze trzeba dorobić jęzor osłaniający łańcuch idący pod wahaczem bo go zlikwidowali.
(78kB)(45kB)(88kB)

Poprawa osłony kolanka wydechu
(53kB) Rzecz tyczy się również XL 600 R ale tylko po modernizacji w 1985 roku kiedy zaczęto stosować krótszą osłonę kolanka, dwa razy zdarzyło mi się przytopić spodnie, a wystarczy przykręcić kawałek jakiejś zdystansowanej śrubą blaszki i problemu nie ma.





Sterowanie ogrzewanych manetek
(24kB)Jako że w moim motocyklu akumulator miał pojemność tylko 3Ah a posiadanie ogrzewanych manetek uznałem za konieczność trzeba było coś pokombinować. Niby można je wyłączać przed dojazdem do skrzyżowania na którym ma się zamiar skręcać ale to dodatkowa rzecz rozpraszająca uwagę lepiej zrobić automat.
Zacznę od modyfikacji włącznika manetek (stary model Daytony) czyli dodanie diody LED sygnalizującej ich pracę, ja użyłem dwukolorowej podczas normalnej pracy świeci się na zielono a podczas rozruchowej czerwono.
Przy budowie układu założyłem maksymalną prostotę dla zwiększenia niezawodności więc do bezpośredniego sterowania dopływem prądu użyłem przekaźnika. (83kB)
Układ włącza manetki dopiero gdy napięcie skoczy do 13,3V ( czyli musi być uruchomiony silnik ) a wyłącza po spadnięciu poniżej 11,7V, napięcie załączania można podnieść do 14V co wyjdzie na korzyść. Dzięki temu układzikowi zacząłem korzystać z funkcji szybkiego rozgrzewania 50W, gdy akumulator się trochę rozładuje przekaźnik zaczyna pstrykać a dioda migać co daje sygnał do przełączenia na 15W. Podczas jazdy na włączonych manetkach, gps-ie, oliwiarce i światłach napięcie wynosi mi 13,5-14V. Przy przeglądzie stacyjki okazało się że posiada ona niewykorzystane styki, użyłem ich do zasilania m. in. manetek co powoduje że niema ryzyka przeciążenia styków stacyjki dodatkowymi odbiornikami.
Układzik jak widać na schemacie jest uproszczony jak się da, szereg diod prostowniczych miał na celu dobranie odpowiedniego napięcia wyłączania bo diody Zenera nie są dostępne na dowolne napięcie.(27kB)




















Gniazdko 12V
(82kB) Zaczynałem od zwykłego samochodowego gniazdka z gumową klapką za 5zł ale w motocyklu ma ono tą wadę że rdzewieje i pod wpływem wibracji wysuwają się z niego wtyczki. Ostatecznie i tak trzeba się zdecydować na jedno z droższych gniazd motocyklowych które wykonane są dużo solidniej i trwalej i mają wgłębienia dzięki którym wtyczka sama nie wypada. Zasilanie poprzez bezpiecznik 10A, użyłem też dodatkowego przełącznika by móc zasilić go albo po kluczyku albo od razu z akumulatora w zależności od potrzeb.













Światła awaryjne
(28kB) W turystyce przydatna rzecz kiedy zdarzy się zatrzymać na poboczu lub jezdni w niedozwolonym miejscu. Wspomnę o pierwszym podejściu kiedy zastosowałem ciekawy układzik polegający na tym że jedna strona miga na standardowym przerywaczu a drugą zasilał dodatkowy przekaźnik wprost z akumulatora. Przerywacz i przewody były obciążone standardowo a częstotliwość migania nie ulegała zmianie.
Ale miałem wtedy dość topornie działający oryginalny dwu-wyjściowy przerywacz Hondy, po zastosowaniu stosowanego równolegle trój-wyjściowego z bardziej rozbudowaną elektroniką rozwiązałem to klasycznie.

Wskaźnik napięcia
(52kB)Istotne wyposażenie gdy obciąża się instalację dodatkowymi odbiornikami. Swój wskaźnik oparłem o specjalnie do tego zaprojektowany układ scalony. Skala rozciąga się od 10 do 14,5V ze skokiem co 0,5V ładnie widać napięcie ładowania i na akumulatorze za razem. W tej samej obudowie co wskaźnik umieściłem też kontrolkę przepalenia głównego bezpiecznika.
Po przesiadce na XL 600 RM rolę wskaźnika przejął obecnie wyświetlacz LCD.







Ledy w zestawie wskaźników i dodatkowe kontrolki
Podświetlenie żarówkowe tarcz wskaźników i kontrolek warto zastąpić diodami uzyskuje się niezawodność i zmniejszenie poboru prądu, trzymając się pewnych zasad światło nie jest gorzej rozproszone jak przy żaróweczkach. Seryjne żaróweczki podświetlające zegary pobierają moc 4,2W a zastępujące je diody jedynie 0,4W. Niema już problemu z zakupieniem gotowych rozwiązań pod gniazda T5. Przy podłączaniu diody sygnalizującej światło drogowe w przypadku motocykli z reflektorem zasilanym prądem przemiennym trzeba dołożyć w szereg diodę prostowniczą a przy pojedynczej kontrolce kierunkowskazów włączyć ją poprzez mostek prostowniczy.
Propozycje kontrolek dodatkowych to: światła mijania, pozycyjne, awaryjne i stop (przydaje się do kontroli czujników szczególnie w motocyklach z bębnem z tyłu kiedy przy naciąganiu łańcucha trzeba też regulować tylny hamulec czasem można zapomnieć że czujnik też trzeba wtedy przestawić).

Uchwyt nawigacji satelitarnej
Odbiornik przeznaczony do pracy na motocyklu powinien być wodoodporny, wstrząsoodporny (modele bez dysku) z możliwie wytrzymałą obudową i ekranem który dodatkowo nie powinien oślepiać gdy odbija się od niego słońce, przydaje się zapis śladu i zewnętrzne przyciski.
Ja kupiłem Garmina StreetPilot 2620 (wersja na kartę CF), wadami urządzenia są: brak własnego zasilania, to że nie pokaże map w technoligii NT (w praktyce zostają te darmowe) i krótka pamięć śladu (ok. 1 dzień).
Demonstrowany uchwyt zrobiłem właśnie do tego odbiornika jest to druga wersja, pierwsza była zbyt metalowa co uniemożliwiało prawidłową pracę wbudowanej antenty. Jest on wykonany z aluminiowego uchwytu handbara quada Bashan i plastikowego pudełka z którego odciąłem dwie ścianki, całość łączą blaszki. Miejsce na którym leży nawigacja jest wyścielone gumą a mocuje się ją śrubką wkręcającą się w umieszczony w niej oryginalny gwint.

Zegarek / termometr
Zegarek na kierownicy rzecz przydatna przy używaniu motocykla do dojazdów do pracy, termometr przydaje się w trasie do oceniania tendencji zmian temperatury i znalezienia odpowiedzi dlaczego jest nam tak zimno. Warto wybierać modele podświetlane z instalacji w nocy niedocenione, można wybrać jakiś samochodowy trzeba tylko zwrócić uwagę na łatwość zaadaptowania do pracy na zewnątrz czyli zaklejenia szczelin.

Oklejanie plastików alternatywą dla malowania
(150kB) Z powodu pracochłonności zajęcie na zimę. Plastiki które są tylko wyblakłe można próbować spolerować ale te które ze względu na wiek maja już na całej powierzchni mikropęknięcia tak zregenerować się nie da. Malowanie wiadomo koszty i brak gwarancji długiego efektu w enduro, postanowiłem więc spróbować oklejania przynajmniej to pierwsze spada diametralnie. I tak wstrętny różowy błotnik zrobił się czarno czerwony a cały motocykl zaczął mi się bardziej podobać szkoda tylko że nie wiedziałem wtedy że folię można przyklejać na wodzie i gdzie nie gdzie znajdują się małe pęcherzyki oraz cięcia ale to tylko z bliska mimo to motocykl wygląda zdecydowanie lepiej. Folia nie spęka jak farba a uszkodzenia można łatwo naprawić nawet bez demontażu elementu.












Wyższe siedzenie
Oryginalnie zamontowane siedzenie było bardzo cienkie i niewygodne szczególnie dla pasażera który siedział praktycznie na samym plastiku, wypatrzyłem w okolicy XL600R z wyższym siedzeniem i odkupiłem je widać z takimi też wychodziły o połowę wyższe i miękkie.

Dodatkowe światło stop
(62kB)(35kB) Przy kufrze uważam za cenny dodatek bo bez niego kierowca jadącej za nami ciężarówki czy autokaru może wogule nie zobaczyć światła hamowania. Zamontowałem zwykłą 14 ledową listewkę samochodową, przewód zasilający poprowadziłem wnętrzem kufra na jego dno w którym umieściłem gniazdko. Do kufra bez płyty mocowanego na motylki zadowalała wtyczka ale przy kufrze Givi z płytą dającą możliwość łatwego demontażu wykonałem proste styki ze śrub wkręconych w dno kufra i płytę stykających się łebkami. Pobór prądu takiego światła to ok. 2W.

Siatka bagażowa
Sposób na łatwe zwiększenie przestrzeni bagażowej, w XL-kach można przewlec ją pod zamkiem pojemnika na narzędzia co sprawia że nie da się jej łatwo ukraść/zgubić.

Strona Główna